Main Article Content

Abstract

This research aims to examine and understand the influence of income levels and locus of control on impulsive buying, with financial literacy as a mediator. This study is a quantitative research employing a questionnaire with a sample size of 149 respondents consisting of civil servants (ASN) across 27 administrative wards in the Tegal City Government. The data analysis technique utilized in this research is Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM). The result indicates that income levels and financial literacy exhibit p values > 0,05 indicating no significant influence on impulsive buying, whereas locus of control shows a p values < 0,05 signifying a significant influence on impulsive buying. Financial literacy indirectly mediates the relationship between income levels and impulsive buying as it has a p values > 0,05. However, financial literacy directly mediates the relationship between locus of control and impulsive buying as it has a p values < 0,05.
Keywords: Income Levels, Locus Of Control, Financial Literacy, Impulsive Buying

Article Details

References

  1. Aida, N. N., & Rochmawati, R. (2022). Pengaruh Sikap Keuangan, Locus of control, Teman Sebaya Terhadap Perilaku Pengelolaan Keuangan Dengan Literasi Keuangan Sebagai Variabel Mediasi. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 10(3), 257–266. https://doi.org/10.26740/jpak.v10n3.p257-266
  2. Aini, F. N., & Susanti, S. (2021). Pengaruh Literasi Keuangan, Kepercayaan, Dan Keamanan Pembayaran Terhadap Keputusan Pembelian Di Marketplace. E-Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Universitas Udayana, 10(11), 991. https://doi.org/10.24843/eeb.2021.v10.i11.p06
  3. Anjani, N. (2023). Hubungan Kontrol Diri Dengan Perilaku Konsumtif Dalam Berbelanja Online Produk Fashion Pada Remaja Di Tanjung Selamat.
  4. Aulia, T. N., Suryadi, E., & Safitri, H. (2023). Pengaruh Penggunaan E-Wallet dan Literasi Keuangan Terhadap Perilaku Pembelian Impulsif. 7, 2010–2020.
  5. Iryani B, I. (2023). Pengaruh Gaya Hidup Flexing, Pendapatan Dan Hedonic Shopping Motivation Terhadap Pembelian Impulsif Melalui Online Shopping Dengan Media Sosial Sebagai Variabel Moderasi. 130, 39–69.
  6. Kartika, L. (2022). Pengaruh Literasi Keuangan Dan Gaya Hidup Terhadap Perilaku Konsumtif Siswa (Studi Kasus Pada Siswa Man 5 Bogor).
  7. Kurniawati, T. (2023). Pengaruh Price Discount dan Pendapatan Terhadap Impulsive Buying Pada Online Shop (Studi Kasus Pada Tenaga Kependidikan Di Universitas Negeri Padang). Salingka Nagari, 02(1), 87–96.
  8. Lestari, D. (2021). Pengaruh E-Commerce Dan Pendapatan Terhadap Perilaku Konsumtif Masyarakat Magetan Pengguna Aplikasi Online Shop.
  9. Lewi, S. (2022). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Impulsive Buying Pada Konsumen Minimarket Ditengah Pandemi Covid-19. 19.
  10. Malia, R. (2021). Hubungan Antara Kontrol Diri Dengan Pembelian Impulsif Pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Islam Sultan Agung Semarang.
  11. Prajanti, C. N. (2023). Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Resiko Dan Persepsi Harga Terhadap Minat Mahasiswa Belanja Online Di E-Commerce Dengan Trust Sebagai Variabel Mediasi.
  12. Prihartini, F. F. (2022). Pengaruh Regulasi Diri Dan Locus Of Control Terhadap Kecenderungan Impulsive Buying Pada Usia Dewasa Awal Yang Berbelanja Secara Online Di Kabupaten Majalengka.