Main Article Content

Abstract

This research aims to determine the influence of digital payments and e-commerce on the increase in income of MSMEs in Celep Village, Sidoarjo Regency.This type of research uses a quantitative method.The sample in this study consisted of 237 respondents, and the analysis was conducted using SPSS Version 27 software.The research results show that digital payments have a positive but not significant impact on revenue increase.E-commerce shows a positive impact on revenue growth.Then, the simultaneous results show that digital payments and e-commerce have an impact on increasing revenue.In this study, not many researchers have conducted research in rural areas because most researchers tend to focus on urban environments, thus not providing a comprehensive picture of the challenges and opportunities in rural areas.

Article Details

References

  1. Anggraeni, O. F., Halim, M., & Zulkarnnaeni, A. S. (2022). Pengaruh E-Commerce, Digital Payment Dan Penggunaan Sistem Informasi Akuntansi Terhadap Pengambilan Keputusan Untuk Berwirausaha (Studi Kasus Pada Mahasiswa S1 Akuntansi Angkatan 2018 Universitas Muhammadiyah Jember). National Multidisciplinary Sciences, 1(5), 718–734.
  2. Apriliana, E. S. (2022). Upaya Peningkatan Pendapatan Nasional di Tengah Wabah Virus Corona Perspektif Ekonomi Islam. Al Iqtishadiyah Jurnal Ekonomi Syariah Dan Hukum Ekonomi Syariah, 6(1), 19. doi: 10.31602/iqt.v6i1.3097
  3. Cahyadi. (2022). Pengaruh Kualitas Produk Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Baja Ringan Di Pt Arthanindo Cemerlang. 1(1), 60–73.
  4. Diniah, Z., Rosmanidar, E., & Fitrianova Andriani, B. (2023). Pengaruh Digital Payment ShopeePay dan Locus Of Control terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa. Indonesian Journal of Islamic Economics and Business, 8(2), 409–426. doi: 10.30631/ijoieb.v8i2.2003
  5. Fahriani, D., Dwi Anggraini, A., Wadhah, A. N., Syarif’ah, S. N., & Pramesari, F. T. (2023). 614-618) 2,3,4,5 Fakultas Ekonomi. Rangkah Kidul Sidoarjo, 1(6), 61234. Retrieved from https://jurnal.portalpublikasi.id/index.php/AJP/index614
  6. Fatihah, Mahmud, M. (2024). Pengaruh Penerapan Digital Payment & Digital Marketing Terhadap Peningkatan Pendapatan Usaha Mikro Kecil dan Menengah. 20.
  7. Fatma, M., Studi Ilmu Administrsi Bisnis, P., Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, F., & Riau, U. (2024). The Effect Of Using E-Commerce And Digital Payment On UMKM Income (Case Study On UMKM In The Culinary Sector Of Tuah Madani Sub-District, Pekanbaru City) Pengaruh Penggunaan E-Commerce Dan Digital Payment Terhadap Pendapatan UMKM (Studi Kasus Pada Umkm Se. Management Studies and Entrepreneurship Journal, 5(2), 3518–3535. Retrieved from http://journal.yrpipku.com/index.php/msej
  8. Gustina, L., Novita, W., & Triadi, Y. (2022). Pengaruh E-Commerce Terhadap Peningkatan Pendapatan Usaha Mikro Kecil Dan Menengah Di Kota Padang. Jurnal Teknologi Dan Sistem Informasi Bisnis, 4(1), 152–161. doi: 10.47233/jteksis.v4i1.392
  9. Kafidin Muzakki, & Dian Fahriani. (2022). Implementasi Digital Marketing dan Strategi Sustainability UMKM Pengrajin Kayu Kota Blitar. Journal of Research and Technology, 8(1), 41–50. doi: 10.55732/jrt.v8i1.622
  10. Kementerian Koordinator Bidang Perekonomian Republik Indonesia. (2023). Dorong UMKM Naik Kelas dan Go Export, Pemerintah Siapkan Ekosistem Pembiayaan yang Terintegrasin. Www.Ekon.Gp.Id, 1–5.
  11. Kriswibowo, S. I. P. A., & Widiyarta, A. (2020). Digitalisasi umkm pasca pandemi covid-19 di riau. Prosiding Konferensi Nasional Administrasi Negara Sinagara. In Researchgate.Net (Issue November). Retrieved from https://www.researchgate.net/profile/Yohanes_Kristianto10/publication/346495787_Meningkatkan_Kinerja_Industri_Kecil_Kampung_Batik_melalui_Keunggulan_Bersaing/links/5fc51f9b299bf1a422c3093a/Meningkatkan-Kinerja-Industri-Kecil-Kampung-Batik-melalui-Keunggul
  12. Rianty, M., & Rahayu, P. F. (2021). Pengaruh E-Commerce Terhadap Pendapatan UMKM Yang Bermitra Gojek Dalam Masa Pandemi Covid-19. Akuntansi Dan Manajemen, 16(2), 153–167. doi: 10.30630/jam.v16i2.159
  13. Sugiyono. (2020). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung: CV. ALFABETA.
  14. Thori, M. (2023). Pengaruh Modal Kerja, Motivasi, dan Promosi terhadap Pendapatan dengan Lama Usaha sebagai Variabel Moderasi: Studi Kasus UMKM Dodol Pasar Bengkel Serdang Berdagai. Economic Reviews Journal, 3(1), 105–118. doi: 10.56709/mrj.v3i1.118
  15. Ulfi, N. (2022). Pengaruh e-commerce terhadap pendapatan umkm kecamatan masamba kabupaten luwu utara. … -Commerce Terhadap Pendapatan Umkm …. Retrieved from http://repository.umpalopo.ac.id/id/eprint/3180
  16. Wicaksono, A., & Anwar, C. (2023). ANALYSIS OF COST OF GOODS SOLD CALCULATION IN MSMEs PAHALA GEPREK & CHICKEN. International Journal of Global Accounting, Management, Education, and Entrepreneurship, 4(1), 124–128.
  17. Widani, N. M., Abiyasa, A. P., Sri Darma, G., & Fredy Maradona, A. (2019). Menguji Ketajaman Implementasi E-Commerce Dalam Penjualan Kamar Hotel di Bali. Jurnal Manajemen Bisnis, 16(2), 79. doi: 10.38043/jmb.v16i2.2042
  18. Wildani, F. A. (2022). Pengambilan Keputusan Untuk Berwirausaha Dengan Pengaruh Faktor E-commerce, Sistem Informasi Akuntansi, dan Self Efficacy. Jurnal Akuntansi UMMI, 3(September). Retrieved from https://jurnal.ummi.ac.id/index.php/jammi/article/view/1780%0Ahttps://jurnal.ummi.ac.id/index.php/jammi/article/download/1780/953
  19. Zulfikar. (2023). APJII-AFPI Jalin Kerja Sama Dukung Perluasan Digitalisasi Tanah Air. Retrieved from https://www.antaranews.com/berita/3378348/apjii-afpi-jalin-kerja-sama-dukung-perluasan-digitalisasi-tanah-air